Although it is not possible to say directly about whether people are naturally cowardly or courageous, it is easy to prove that morality is closely related to courage. People do not become brave when they are strong. 'I have done no wrong' - the stronger this belief, the braver he is. On the contrary, no matter how strong the criminal is, he will be reduced to a righteous man.

                             We need courage in every aspect of our lives. Even a seemingly innocent act like service requires enough courage. The fear of contagious disease, the horror of a dying and deranged patient, the horror of a mutilated body in an accident require enough courage to face the horror of the patient. So when strong people run away with their lives for fear of infection, the service-minded person spends sleepless nights sitting alone on the patient's bed.

                     It takes courage to ignore the handcuffs of dishonesty. The weakness of living one's life in the midst of all injustice by fearing everything is in fact self-conceit. Although it is not possible for one person to prevent any injustice, it is possible to protest. And it takes courage to do that. People have to deal with innumerable problems of daily life. The cowards die before they die. 

                    When there was a famine in Sravastipur, the Buddha called all the rich people of the city and said - 'Food service for the poor / Tell me who will take it' then all the Seths were bowing their heads. A beggar told Buddha that he would take charge. 'Bhiksha anne bachaab basudha' is not the boast of a beggar. A strong declaration of absolute courage. Virtue makes people confident. Practicing virtue is the way to be brave.
....................................................................................................................................................
                                       



                                        মানুষ স্বভাবত ভীরু  না সাহসী এ সম্পর্কে  সরাসরি কিছু বলা সম্ভব না হলেও সাহসিকতার সঙ্গে নৈতিকতার যে ঘনিষ্ঠ সম্পর্ক আছে সে কথাটা সহজে প্রমান করা যায়। মানুষ শক্তিশালী হলেই সাহসী হয়না।  'আমি কোনো অন্যায় করিনি'- এই বিশ্বাস যার যত দৃঢ়, সে তত সাহসী।  বিপরীত পক্ষে যে অপরাধী সে যতই শক্তিশালী হোক, ন্যায়নিষ্ঠ একটি মানুষের কাছে সে সংকুচিত হয়ে পড়বেই।
                                         আমাদের জীবনের প্রতিটি ক্ষেত্রে সাহসের প্রয়োজন।  সেবার মতো আপাত নিরীহ একটি কাজ করতেও যথেষ্ট সাহসের প্রয়োজন হয়।  সংক্রামক রোগের সংক্রমণের আশঙ্কা,  মুমূর্ষু ও বিকার গ্রস্ত রোগীর বিভীষিকা, দুর্ঘটনায় বিকৃত দেহ  রোগীর বীভৎসতার মুখোমুখি হতে গেলে যথেষ্ট সাহসের প্রয়োজন হয়।  তাই রোগ সংক্রমণের ভয়ে বলবান মানুষেরা যখন প্রাণ নিয়ে পালায় তখন সেবা পরায়ণ খিন দেহ ব্যক্তি একলা সেই রোগীর শিয়রে  বসে বিনিদ্র রজনী  অতিবাহিত করে।
 
                                          অসাধুতার হাতছানিকে উপেক্ষা করতেও সাহসের প্রয়োজন হয়। সবকিছুকে ভয় করে সমস্ত অন্যায়ের মধ্যে নিজের গা বাঁচিয়ে চলার দুর্বলতা প্রকৃত পক্ষে আত্মাবমাননা।  যেকোনো অন্যায়ের প্রতিরোধ করা কোনো একজনের পক্ষে সম্ভব না হলেও প্রতিবাদ করা যায়।  এবং তা করতে গেলেও সাহসের প্রয়োজন হয়। প্রাত্যহিক জীবনের অজস্র সমস্যার মোকাবিলা করতে হয় মানুষকে।  ভীরুরা তো মরার আগেই মরে। 
                                   
                                   শ্রাবস্তীপুরে যখন দুর্ভিক্ষ দেখা দিল, বুদ্ধ শহরের সকল ধনী ব্যক্তিদের আহ্বান করে বললেন--'দরিদ্রের  অন্নদান  সেবা /তোমরা লইবে বল কেবা '  তখন সকল শেঠেরা মাথা হেট্ করে ছিল। একজন ভিখারিনী বুদ্ধদেব কে বলেছিলো সে এই ভার নেবে। ' ভিক্ষা অন্নে বাঁচাব বসুধা  '  এটি ভিখারির আস্ফালন নয়।  পরম সাহাসির এক দৃপ্ত ঘোষণা। সদাচার মানুষকে আত্মবিশ্বাসী  করে তোলে।সদাচারের অনুশীলনই  সাহসী হওয়ার পথ।