Social Norms and Ethics:
The rules that are in force for the welfare of the people, for the betterment and prosperity and for maintaining peace and order in the society are called social rules. Different forms of social rules like politics, religion, economy, education policy etc. These social rules are based on morality. In fact, we do not easily understand the existence of individual moral rules. Only when there is a deviation do we realize the existence of this rule. The difference between this rule and the social rule is that this rule is not a rule made by man. Again, there are no rules introduced by God. Man's normal behavior is a manifestation of its existence.
We think that pure moral law does not exist. All moral rules are manifested through social rules. Because the existence of moral rules without social life is unrealistic. (Our sudden decision is not above criticism. But since the purpose of this article is not to establish a theory, the theoretical discussion could be avoided as much as possible just to let us know which truth we believe in).
Suppose there is no society. There is only one man. Is it possible for that person to lie, steal, take bribes, kill, break promises, board a train without a ticket, cast a fake vote, etc.? If that doesn't happen, then don't steal, lie and tell no sense. There is an opportunity to do these in social life. And doing so is detrimental to society. So there is a need to instruct not to do these.
It turned out that the so-called moral rules were in fact social rules. A level of social life we can imagine when people used to do his nature. People used to talk to exchange ideas and in a natural way it was true. The primitive people did not know the hypocrisy of speaking differently in secret. There was no possibility of breaking the promise then. Because the idea of promise has come to a much advanced level. When people have learned to take advantage of lies. If there is a possibility of not keeping the word, then the issue of promise arises. Adulteration, bribery, deception, etc. have appeared at an advanced stage of human development. They did not exist in primitive society. Man has intellectually discovered these behaviors against his nature at one time. Like many other discoveries, these have been discovered by humans all of a sudden. Then there is the apparent benefit of self-interest in these tactics of deceiving others. There was no delay in the popularity of the inventions. As a result, there has been chaos in the society. And then all these social disciplines are needed to protect the society. The society has been instructed to stop stealing due to the chaos in the society. At first the language of these instructions was not strict. They were national advice. So the language of this prohibition was polite. Such as - should not steal, should not lie, etc. These are now known as moral rules.
In this way, these anti-social behaviors could not be stopped. Then the tone of social instruction became harder and harder. Punishment has to be done for those who disobey the instructions.
.......................................................................................................................................................
সামাজিক নিয়ম ও নৈতিক নিয়ম :
মানুষের কল্যাণের জন্য , উন্নতি ও সমৃদ্ধির জন্য এবং সমাজে শান্তি শৃঙ্খলা রক্ষার জন্য যে সব নিয়ম প্রচলিত হয় সেগুলিকে সামাজিক নিয়ম বলে। রাষ্ট্রনীতি , ধর্মনীতি, অর্থনীতি, শিক্ষাণীতি প্রভৃতি সামাজিক নিয়মের ভিন্ন ভিন্ন রূপ। এইসব সামাজিক নিয়ম নৈতিকতাকে আশ্রয় করেই গড়ে ওঠে। প্রকৃতপক্ষে স্বতন্ত্র নৈতিক নিয়মের অস্তিত্ব আমরা সহজে বুঝতে পারিনা। বিচ্যুতি ঘটলেই কেবল এই নিয়মের অস্তিত্ব টের পাই। সামাজিক নিয়মের সঙ্গে এই নিয়মের পার্থক্য হলো এই নিয়ম মানুষের করা কোনো নিয়ম নয়। আবার ঈশ্বর প্রবর্তিত কোনো নিয়ম ও নয়। মানুষের স্বাভাবিক আচরণের মধ্যে রয়েছে এর অস্তিত্বের প্রকাশ।
আমরা মনে করি বিশুদ্ধ নৈতিক নিয়মের কোনো অস্তিত্ব নেই। সকল নৈতিক নিয়মের প্রকাশ ঘটে সামাজিক নিয়মের মধ্য দিয়ে। কারণ সমাজ জীবন ব্যতীত নৈতিক নিয়মের অস্তিত্ব অবাস্তব। (আমাদের এই হটাৎ করে ফেলা সিদ্ধান্ত সমালোচনার উর্দ্ধে নয়। কিন্তু যেহেতু এই লেখাটির উদ্দেশ্য তত্ত্ব প্রতিষ্ঠা নয় , কোন সত্যি আমরা বিশ্বাসী তাই কেবল জানানো সেই জন্য তাত্ত্বিক আলোচনা সাধ্য মতো পরিহার করা গেল)।
ধরাযাক , সমাজ নেই। কেবল একটি মাত্র মানুষ আছে। সেই মানুষটির পক্ষে মিথ্যা কথা বলা।, চুরি করা , ঘুষ নেওয়া , হত্যা করা , প্রতিশ্রুতি ভঙ্গ করা , বিনা টিকিটে ট্রেনে বাসে চড়া , জাল ভোট দেওয়া , প্রভৃতি সম্ভব হবে কি? তা যদি না হয় , তাহলে চুরি করোনা , মিথ্যা ও বলোনা জাতীয় নির্দেশের কোনো অর্থই থাকেনা। সমাজ জীবনেই এগুলি করার অবকাশ থাকে। এবং করলে সমাজের ক্ষতি হয়। তাই এগুলি না করার নির্দেশের প্রয়োজনীয়তা দেখা দেয়।
দেখা গেলো প্রচলিত তথাকথিত নৈতিক নিয়মগুলি প্রকৃতপক্ষে সামাজিক নিয়ম। সমাজ জীবনের একটি স্তর আমরা কল্পনা করতে পারি যখন মানুষ তার স্বভাব করতো। ভাবের আদান প্রদানের জন্য মানুষ কথা বলতো এবং স্বাভাবিক ভাবে তা সত্য হতো। নিজের ইচ্ছা গোপন করে অন্যরকম কথা বলার ভণ্ডামি আদিম মানুষের জানা ছিল না। প্রতিশ্রুতি ভঙ্গের সম্ভাবনা তখন ছিল না । কারণ প্রতিশ্রুতির ধারণাটাই এসেছে অনেক উন্নত স্তরে। যখন মিথ্যার সুবিধে মানুষ নিতে শিখে গেছে। কথা দিয়ে কথা না রাখার সম্ভাবনা থাকলে তবেই ত প্রতিশ্রুতির প্রসঙ্গ ওঠে। ভেজাল দেওয়া , ঘুষ নেওয়া , প্রতারণা করা প্রভৃতি মনুষ্য চিন্তা বিকাশের উন্নততর স্তরে দেখা দিয়েছে। আদিম সমাজে এদের অস্তিত্ব ছিল না ।
মানুষ বুদ্ধিবলে তার স্বভাব-বিরুদ্ধ এই আচরণগুলি এক সময় আবিষ্কার করেছে। অন্যান্য অনেক আবিষ্কারের মতো এগুলিও হটাৎ হটাৎ এক এক সময় মানুষ আবিষ্কার করে ফেলেছে। তারপর অপরকে প্রতারিত করার এই কৌশলগুলিতে ব্যক্তিগত স্বার্থসিদ্ধির একটি আপাত সুফল ও পেয়েছে। আবিষ্কার গুলির জনপ্রিয়তা লাভ করতেও বিলম্ব ঘটেনি। ফলে সমাজের বিশৃঙ্খলা দেখা দিয়েছে। আর তখনি সমাজকে রক্ষা করতে এই সব সামাজিক অনুশাসনের প্রয়োজন দেখা দিয়েছে। চুরির প্রাদুর্ভাবে সমাজে বিশৃঙ্খলা দেখা দিতে চুরি করা বন্ধের নির্দেশ সমাজকে দিতে হয়েছে। প্রথমের দিকে এই নির্দেশ গুলির ভাষা কঠোর ছিলোনা। সেগুলি ছিল পরামর্শ জাতীয়। তাই এই নিষেধের ভাষা ছিল বিনীত। যেমন -- চুরি করা উচিত নয় , মিথ্যে কথা বলা উচিত নয় প্রভৃতি। এগুলিই বর্তমানে নৈতিক নিয়ম নামে পরিচিত।
এই ভাবে নিশ্চই এইসব সমাজ বিরোধী আচরণ কে ঠেকিয়ে রাখা যায়নি। তখন সামাজিক নির্দেশের সুর কঠোর থেকে কঠোরতর হয়েছে। নির্দেশ অমান্য কারীদের জন্য দণ্ডবিধান ও করতে হয়েছে।
0 Comments